Bukan mudah menjadi seorang usahawan yang berjaya, apatah lagi ia menuntut banyak pengorbanan termasuk kebijaksanaan peniaga itu sendiri untuk mencorak bentuk perniagaan yang dijalankan.
Bagi golongan muda, keusahawanan adalah bidang yang sering ditekankan ketika ini sama ada di peringkat institusi pengajian tinggi ataupun seawal-awal sekolah menengah, berikutan keupayaannya membentuk masa depan gemilang.
Bagaimanapun, tidak bermakna kerjaya di bidang lain kurang memberangsangkan, akan tetapi dunia keusahawanan memberi lebih banyak kepuasan serta peluang kepada pelopor untuk terus berkembang.
Pada Simposium Usahawan Muda Asean (A-Yes) Ke-2, baru-baru ini, peniaga belia tempatan diberi pendedahan untuk membina jaringan perhubungan dengan usahawan negara Asean disamping mencari peluang perniagaan di sana.
Menurut Pengerusi Sekretariat A-Yes Malaysia, Sohaimi Shahadan, simposium itu ibarat "platform" kepada peniaga muda untuk mengembangkan bisnes mereka termasuk merebut seberapa banyak peluang yang ada.
"Kita ini selaku penyedia saja, terpulang kepada usahawan muda tempatan sendiri sama ada mahu menggunakan kesempatan yang ada bagi melebarkan perniagaan mereka diperingkat Asean atau tidak", katanya.
Hampir 75 peratus atau kira-kira 600 usahawan muda tempatan yang menghadiri simposium itu didedahkan pelbagai maklumat berhubung pengwujudan peluang perniagaan dan bagaimana perkongsian dapat dijalankan antara negara serantau.
Menerusi siri ceramah kendalian usahawan yang telah berjaya, antaranya dari Malaysia dan negara luar termasuk Taiwan dan Timur Tengah, peserta simposium lebih bersikap positif untuk meluaskan pasaran hingga ke peringkat global.
"Ini yang menjadi hasrat kita apabila menganjurkan seminar ini. Kita mahu usahawan muda tempatan berpandangan jauh ke hadapan dan sanggup menyahut cabaran memasuki pasaran negara luar dimulai Asean sekali gus kukuhkan perhubungan perniagaan di sana", katanya.
Bak kata wakil
Dewan
Perniagaan
Melayu
Malaysia cawangan
Selangor (
DPMMS), Datuk Ir Ahmad Zaidee Laidin, orang muda memiliki kudrat yang masih kuat dan bertenaga, jesteru perlu gunakannya ke saluran yang benar.
Katanya, status muda adalah masa terbaik untuk merebut sebanyak mungkin peluang yang terhidang di depan mata bagi meluaskan pengaruh dan membina jaringan hubungan perniagaan yang baik di kalangan negara serantau mahupun peringkat global.
"Selagi bertenaga dan berkeupayaan, orang muda kena cepat, rebut peluang yang diberikan dan bina jalinan perniagaan dengan baik menerusi kerjasama. Anggap saluran yang disediakan kerajaan termasuk di A-Yes ini permulaan melangkah ke fasa berikutnya", katanya.
Beliau turut menekankan konsep rakan kongsi dalam perniagaan yang mana bukan sekadar perjanjian atas kertas, sebaliknya lebih menyeluruh mencakupi pemahaman antara satu sama lain, kenali kekuatan masing-masing dan sebagainya.
Untuk itu, generasi muda yang mahu bergelar usahawan, perlu bersedia dari segi mental dan fizikal serta sanggup berdepan risiko, malah tidak boleh lagi bersikap pasif sebaliknya agresif mencari lubuk yang boleh mengembangkan lagi perniagaan.
~ artikel diambil dari Harian Metro, penulis artikel ialah Maiamalina Mohamed Amin ( maiamalina@hmetro.com.my)